• عدم توانایی کبد نوزاد برای دفع بیلی روبین کونژوگه شدن بیلی روبین و یا بازجذب روده ای بیلی روبین و بازگشت آن به سیستم گردش خون نوزاد باشد. به همین دلیل است که درصد قابل توجه و چشمگیری از نوزادان در هفته اول تولد دچار افزایش بیلی روبین و درجاتی از زردی می شوند. زردی طبیعی پس از 24 ساعت اولیه تولد و در حدود ساعت 36 تولد نوزاد به وجود می آید. این افزایش بیلی روبین زردی فیزیولوژیک نامیده می شود.
    انواع زردی و درمان و کنترل زردی در نوزادان
    زردی عموما به دو شکل در نوزاد دیده می شود : زردی فیزیولوژیک یا طبیعی زردی پاتولوژیک و غیر طبیعی مسئله مهم زردی پاتولوژیک است که باعث بروز بیماری در نوزاد می شود و در صورت بروز هر گونه علائم زردی در 24 ساعت اول تولد نوزاد باید برای درمان و کنترل زردی در نوزادان اقدام شود و به پزشک معالج مراجعه گردد. زردی از صورت شروع می شود و پس از درگیر کردن صورت و سفیدی چشمها در صورت تداوم زردی این رنگ زرد به قفسه سینه , شکم , پاها و دست ها نیز سرایت می کند. زردی فیزیولوژیک یا طبیعی از روز دوم یا سوم شروع می شود و در روزهای پنجم یا ششم نیز کاهش پیدا می کند و از بین می رود.
    ارتباط شیر مادر با زردی
    بسیار دیده شده است که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند نیز به زردی مبتلا می شود. در این جا دو نوع علت برای این مسئله وجود دارد اینکه یا شیر مادر دارای ترکیباتی است که باعث بروز زردی و افزایش بیلی روبین در نوزاد می شود و یا اینکه میزان دریافت شیر مادر و کالری از آن برای نوزاد کم است و نوزاد گرسنه می ماند. زردی ناشی از هر دلیلی که باشد درمان و کنترل زردی در نوزادان بسیار مهم است تا از عوارض بسیار خطرناک آن روی سلامت نوزاد پیشگیری شود.
    ترکیبات شیر مادر
    زردی که ناشی از شیر مادر باشد می تواند یا به علت ترکیبات شیر مادر به وجود آید. و یا ناشی از تغذیه نادرست و ناکافی نوزاد با شیر مادر باشد. آمارها نشان می دهد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نیز زردی را از خود نشان می دهند حدود دو سوم از این گونه نوزادان دچار افزایش بیلی روبین می شوند که این می تواند ناشی از ترکیباتی باشد که در شیر مادر یافت می شود. این زردی می تواند تا هفته دوم و سوم تولد نیز ادامه داشته باشد. حتی دیده شده است که شیرخوار در هفته هشت تا دوازده نیز همچنان مبتلا زردی است. این ادامه دار بودن زردی در نوزاد به علت مصرف شیر مادر است. این زردی دارای مکانیسمی ناشناخته است اما به هرحال با گذشت زمان و تداوم تغذیه با شیر مادر این زردی نیز برطرف می شود. درمان و کنترل زردی در نوزادان ناشی از ترکیبات شیر مادر اهمیت زیادی دارد.
    میزان ناکافی شیر مادر
    علت دیگر زردی ناشی از شیر مادر دریافت ناکافی شیر مادر توسط نوزاد است. شیر مادر یک ملین است و باعث دفع بیلی روبین از بدن نوزاد می شود. اما زمانی که نوزاد به مقدار کافی شیر مادر و کالری دریافت نکند بدن او قادر به دفع بیلی روبین از بدن نیست و این باعث افزایش بیلی روبین و بروز زردی در نوزاد می شود. این نوع زردی در 28 روز اولیه تولد و حتی در دوران شیر خوارگی نیز دیده می شود. مکانیسم این نوع زردی باز جذب روده ای بیلی روبین است اما به ندرت پیش می آید که این نوع زردی به حد خطرناک برسد. درمان و کنترل زردی در نوزادان ناشی از شیر مادر نیز با دریافت کافی شیر مادر انجام می شود.
    اقدامات موثر برای درمان و کنترل زردی در نوزادان
    تغذیه مداوم با شیر مادر یکی از مهم ترین اقدامات در درمان و کنترل زردی در نوزادان ناشی از شیر مادر است. پس از تولد هر چه سریعتر باید نوزاد توسط شیر مادر تغذیه شود و این مدت نباید از یک ساعت بیشتر شود. حتی نوزادانی که به روش سزارین متولد می شوند نیز برای درمان و کنترل زردی در نوزادان باید به همین روش با شیر مادر تغذیه شوند. تغذیه با شیر مادر در اولین ساعت تولد نوزاد باعث نجات جان یک میلیون نوزاد در سراسر جهان می شود. مادران باید برای آموزش شیوه های درست شیردهی به نوزاد و سیر شدن وی با شیر مادر برای کاهش زردی و کاهش بیلی روبین تحت آموزش قرار بگیرند. و یکی از پرسنل مراقبت های پزشکی باید بر این امر نظارت داشته باشد.
    درمان و کنترل زردی در نوزادان با فتوتراپی
    فتوتراپی از روشهای بسیار موثر برای درمان و کنترل زردی در نوزادان است. به ویژه زمانی که متوجه شویم نوزاد ما مبتلا به زردی نوع پاتولوژیک است که لزوم درمان و کنترل زردی در نوزادان بسیار مهم می باشد. روش فتوتراپی می تواند بهترین روش درمان زردی و کنترل زردی نوزاد باشد. پس از تشخیص زردی نوزاد و با تایید پزشک متخصص می توان از دستگاه فتوتراپی یا سایر تجهیزات فتوتراپی همچون پتوی فتوتراپی برای کاهش زردی و درمان و کنترل زردی در نوزادان استفاده کرد. در صورتی که نیاز به اجاره دستگاه زردی نوزاد برای درمان و کنترل زردی در نوزادان دارید می توانید با ما در شرکت زردیران تماس بگیرید. ما انواع مختلف دستگاه زردی نوزاد را برای اجاره در منزل جهت درمان زردی ارائه می نماییم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *