• این عارضه معمولاً در دومین یا سومین روز تولد نوزاد بروز پیدا می‌کند و چنین مسئله‌ای برای پدر و مادرهایی که برای اولین بار صاحب فرزند شده‌اند می‌تواند بسیار دردسرساز و مشکل‌آفرین باشد. هنگامی‌که یک نوزاد با زردی متولد می‌شود و یا در روزهای ابتدایی زندگی خود زردی را تجربه می‌کند، پدر و مادر باید زحمات زیادی برای درمان وی بکشند. صرف‌نظر از هزینه‌های درمان، مشکلات روانی و عاطفی به‌خصوص برای مادر جوانی که به‌تازگی زایمان کرده است به وجود می‌آید. بنابراین توصیه می‌شود در دوران بارداری خود اقداماتی جهت پیشگیری از زردی نوزادان انجام دهید تا پس از تولد نوزاد شما مبتلا به زردی نباشد یا حداقل از میزان زردی وی کاسته شود.
    روش‌های پیشگیری از زردی نوزادان با تشخیص انواع زردی
    روش‌های مختلفی جهت پیشگیری از زردی نوزادان در دوران بارداری وجود دارد. اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از زردی نوزادان به‌خصوص برای کسانی که فرزند اول آن‌ها نیز دچار زردی بوده است حساسیت بیشتری دارد. زردی نوزاد حاصل وجود مقادیر زیاد بیلی‌روبین در خون اوست. علت‌های مختلفی برای ازدیاد بیلی‌روبین در خون نوزاد وجود دارد. قبل از اقدام به پیشگیری از زردی نوزادان در دوران بارداری بهتر است انواع زردی و علت‌های آن را بشناسیم:
    1- زردی کم‌خطر
    زردی طبیعی دوران نوزادی یا زردی فیزیولوژیک به دلیل عدم توانایی کبد در دفع بیلی‌روبین رخ می‌دهد. این زردی در دو سه روز اول تولد بروز پیدا می‌کند و پس از یک یا دو هفته از بین می‌رود. در بیشتر مواقع این عارضه نیاز به درمان خاصی ندارد و یا یک درمان ساده با فتوتراپی ( دستگاه درمان زردی نوزاد ) می‌تواند آن را به‌سادگی برطرف نماید.
    زردی ناشی از شیر مادر این نوع زردی به علت مصرف کم شیر توسط نوزاد به وجود می‌آید. که با شیردهی منظم درمان می‌شود. همچنین ممکن است علت در مواد تشکیل‌دهنده شیر مادر باشد که در این زمان باید بررسی‌های لازم انجام شود.
    2- زردی پرخطر
    زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و نوزاد : این نوع زردی به دلیل عدم تطابق خون مادر و جنین به وجود می‌آید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله زردی ناشی از ناسازگاری در خون را در همین وب‌سایت مطالعه نمایید.
    علل دیگر زردی اعم از:
    هپاتیت
    آترزی مجاری صفراوی که در آن مجاری صفراوی به‌درستی تشکیل نشده‌اند
    عفونت‌های خونی نوزاد
    بیماری‌های ارثی از جمله کمبود آنزیم‌هایی مانند آنزیم گلوکز 6 فسفاتاز
    ناهنجاری‌هایی که نوزاد در هنگام تولد به آن مبتلا می‌گردد.
    پیشگیری از زردی نوزادان در دوران بارداری
    اگر چه شاید نتوان به‌طور کامل از بروز زردی جلوگیری کرد اما اقدامات لازم جهت پیشگیری از زردی نوزادان در دوران بارداری می‌تواند به میزان زیادی از زردی نوزاد بکاهد.
    آزمایش خون در بارداری
    جهت پیشگیری از زردی در نوزادان می‌توان در دوران بارداری آزمایش‌های لازم را انجام داد تا در صورت وجود هرگونه مشکل بتوان نسبت به انجام درمان‌های پیشگیرانه اقدام نمود. با آزمایش خون درصورتی‌که هر نوع مشکل برای مادر و جنین وجود داشته باشد می‌توان آن را در مراحل اولیه تشخیص داد. بنابراین بسیار مهم است که در این دوران حتماً زیر نظر پزشک متخصص باشید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.
    پیشگیری از زردی ناشی از ناسازگاری خون
    جهت پیشگیری از زردی نوزادان ناشی از ناسازگاری های خونی نیز لازم است که مادران باردار تحت نظر پزشک متخصص بوده و با انجام آزمایش‌های لازم این ناسازگاری مشخص شود. در این زمان از آمپول روگام استفاده می‌شود تا از بروز زردی در بارداری‌های بعدی پیشگیری گردد.
    تشخیص کمبود آنزیم‌های مختلف
    پیشگیری از زردی نوزادان ناشی از کمبود آنزیم‌های ژنتیکی، مانند کمبود گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز نیز اهمیت زیادی در دوران بارداری دارد. زیرا کمبود این آنزیم‌ها منجر به زردی در نوزادان می‌شود. با تشخیص به‌موقع پزشک می‌تواند با دارودرمانی این کمبودها را جبران نماید و از بروز مشکلات بعدی در دوران جنینی و نوزادی فرزند شما جلوگیری نماید.
    تغذیه مناسب در بارداری
    تغذیه در دروان بارداری جهت پیشگیری از زردی نوزادان اهمیت بسیار زیادی دارد. پیشگیری از زردی نوزاد در دوران بارداری با تغذیه مناسب قابل انجام است. رشد و نمو مناسب جنین عدم تولد نوزاد زودرس و نیز جلوگیری از مشکلاتی که برای مادر در دوران بارداری و پس از زایمان به وجود می‌آید. با یک تغذیه مناسب و خوب انجام می‌شود. در این دوران به‌عنوان یک توصیه مهم پیشنهاد می‌کنیم.
    از خوردن غذاهای پرچرب
    فست فودها
    صرف غذاهای گرم و پر ادویه
    خودداری نمایید و به‌جای آن از خوردنی‌های مناسب مثل شیر , خرما, عرق کاسنی و … استفاده نمایید.
    عدم استفاده از مواد مضر در بارداری
    دوران بارداری مرحله بسیار مهمی در زندگی مادر و نوزاد است. در این بخش از زندگی نوزاد مادر باید مراقبت زیادی از خود داشته باشد و نسبت به آنچه به‌عنوان تغذیه و … استفاده می‌کند باید دقت نماید برای مثال در این زمان استفاده از کافئین بالا و نوشیدن بیش از اندازه قهوه می‌تواند برای جنین وی مضر باشد همچنین مصرف:
    مشروبات الکلی
    سیگار
    و مواد مخدر
    می‌تواند منجر به تولد نوزاد نارس و رشد ناکافی وی شود. و این نوزاد را در معرض انواع بیماری‌های مختلف از جمله زردی قرار می‌دهد. بنابراین اکیداً توصیه می‌شود در این دوران از مصرف مواد مضر خودداری شود. به‌هرحال توصیه می‌شود جهت پیشگیری از زردی نوزادان زیر نظر متخصصین مجرب باشید. پیشگیری از زردی نوزادان آسان است اگر به توصیه‌های پزشک خود عمل نمایید. جهت اجاره دستگاه زردی نوزاد تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *